Sunday 17 March 2013

Cosplayers In Malaysia

I went to watch Oz The Great and Powerfull at Sunway Pyramid last 16 March 2013. No particular reason to go to Sunway Pyramid. It was just that my wife never went there and I really want to watch that fantasy kind of movie. Compare to TGV, I think I prefer GSC more. I think TGV need to improve their system a bit lah. While queuing, as you reach to the and of the queue, the staff at the counter need to call or shout encik, sir, miss, puan or even adik just to call out the cust to catch their attention to come to them. I personally think it is very lousy and ineffective system. Comparing to all GSCs I went, they use touch bell that makes 'ting, ting ting' sound to catch the cust attention. Same goes at the pop corn counter. Need to call or shout. Why don't you use rings? For CSI (customer satisfaction index)? Not satisfied.Tak puas hati poonnn....

Citer yang santai...

Cosplayers!

Anyway time aku lepak kat Pyramind dan ambil lunch (kat Wendy's), aku terpandang segerombolan makhluk yg mempunya rambut berwarna pelangi. Sekumpulan rumaja yg mempunyai set rambut dari warna hijau, hingga ke warna unggu. Apa ini? Am I in Japan? Tp sebelum tu aku ada selisih dgn rumaja with heavy dark style of make up. But aku still ingat dia just mama 'emo' atau black metal.. Tapi, semakin ramai la pulak dan makin jelas depa semua nie adalah cosplayers. Apa itu Cosplaysers? 

Secara ringkas kalu mengikut pengetahuan aku, Cosplayers adalah mereka yg memakai pakaian dan solek atau menampilkan diri secara zahiriahnya menyamai watak komik, video games, filem, penyanyi rock (selalunya Visual Kay @ J - Rock) atau lain² yg aku tak tau. Selalunya depa nie psychedelic (merujuk pd warna dan bukan drug). Setahu aku, culture nie bermula di Japan. Kalu nak tau lebih lanjut secara ilmiah, boleh baca wiki nie; Cosplay.

We are the Cosplayers!

Aku sebenarnya tak tau sgt pasai Cosplay nie. Apa yg aku tau pun just base on aku punya informasi yg tak disengajakan amik tau (kebanyakan baca dr komik Kreko dan Gempak). Maknanya tau secara tak sedar. Aku secara jujurnya dulu agak peka dgn culture nie. Terutama time aku tgh aktif dalam dunie Manga (komik) Jepun, Anime (kartun Jepun) dan gila J -Rock dulu. Tp kini aku dah lupa pasai depa nie hampir 100%.

Selalunya, pengamal Cosplayers nie akan dress up as watak yg depa suka. Dan semasa lepak, depa akan cuba berwatak (berlakon seperti watak). Kalu watak tu, emo (macam Sasuke, Sasuke, Vegita dan Alucard), maka expresi muka dan gaya pun emo. Kalu gegiler (macam Naruto, Goku dan Lutfy), maka depa pun akan cuba menjadi giler macam tu juga lah. 

Masa aku kat Sunway, aku pun nampak Malaysian Cosplayers pun macam tu juga. Aku macam kagum dan respek pun ada. Sanggup menghabiskan duit dan masa utk perkara yg depa minat. Dan depa nie pada pandangan aku, amat happy kalu kita panggil depa dgn nama watak yg depa dress up. Dan lebih happy kalu minta bergambar bersama. 

Bila aku tgk depa nie, aku rasa macam aku tertgk masa silam aku dulu. Aku yang gila komik, anime dan J - Rock. Anyway, kat bawah adalah beberapa gambar Cosplayer di Pyramid. 

Permandangan dari atas..

Oro.. Himura Keshin!

Ini aku tak pasti watak apa... Nie Anime or mangga baru bukan jaman aku..

Pun tak tau watak apa... Tp tak pa.. amik gambag jer sebab agak cute.. Anyway, very committed betul..

Awek Melayu pun not bad dalam Cosplay nie..

Tak silap aku yang ni dari Final Fantacy...

Cosplayers are having fun among them self...

Peribadinya aku rasa majoriti Cosplayers Malaysia masih belum 100% all out macam kat Japan. Tapi tak dinafikan depa memang rajin dan ada sesetengah tu memang agak cute dan cun. Dalam byk² Cosplayer, paling nampak adalah watak dr Naruto, geng Akatsuki. Ada satu group. Tp sayang aku tak ambil gambar depa.  Dasyat gak. Dari jubah sampaikan mata dan tindik.

Ada juga yang sanggup dressing macam Hancock dalam One Peace. Yang nie aku tak brani ushar lama or tangkap gambar.. Bahaya. Tp tak pa, bawah nie gambar Hancock utk Cosplayer Japan.
Hhmmm... Boleh imagine dressing dia kat Sunway macam mana kann... Hhhmmm..

 Than Hancok dgn Lutfy versi Pro dr Japan (rasanya lah..)
   
Hancock & Lutfy.. Cool habis pada aku...
Aku nampak yg byk Cosplayers nie adalah dr bangsa Cina dan Melayu sahaja. Tak perasan jika ada India. Maybe bangsa India tak layan anime dan mangga kot... Byk watak yg diwakilkan aku tak kenal. Mungkin dari watak dr generasi baru. Hhhmmm... Terasa tua la pulak...

Jangan keliru Cosplayers dgn Lolitas pulak.. Kat bawah nie Lolitas...
Nie satu leagi culture yg sudah ada di Malaysia, tp belum di recognize. Kedai costume ada di Berjaya Time Square.. Maybe puak nie pun boleh dikatogorikan sebagai Cosplay? Not sure, tp satu band Jepun yg selalu bergaya Lolita ada Malice Mizer...

Walau pun depa macam, tapi lagu depa sgt best.. Ala² Vampire Gothic style.. Hahahahaha 

Aku dan Cosplay

Aku sebenarnya dulu pun dianggap sebagai Otaku. Kalu aku jumpa member yg dah lama tak jumpa aku, depa akan still sembang komik dgn aku or guna caption komik terutamanya komik Hong kong.. Hahahahaaa. Ini pun mengingatkan aku dgn jaman silam aku.. Macam time reunion Sekolah bebaru nie.. Sayu pun ada. Tp kini ntah kenapa aku dah tak minat. Wal hal, kini aku boleh access dan layan minat aku tanpa sebarang halangan. Even masa sebelum kawin pun sama. Aku tinggalkan terus dunia komik dan anime. Yg melekat dan still influence adalah J - Rock. Tapi dah tak visual macam dulu. Maybe faktor usia dan kerjaya telah mengubah aku.
Pedang Setiawan, Raja Rimba, Alam Perwira dan lain²...

Dragon Ball, Slamdunk, Dragon Quest, GTO, Rurouni Kenshin (Satria Pedang), dan lain²..

Shin Chan dan komik generasi baru: One Peace dan Naruto..

Suatu ketika dulu, boleh dikatakan aku nie macam tau semua benda pasai komik dan anime. Time UTM dulu, boleh kata tiap 2 -3 hari gi down load komik dan anime. Kira obses gak la. Tp aku tak ke sampai tahap nak dress up macam watak komik. Tp sunggh pun gitu, aku memang ada sikit berimejkan J -Rock dulu. Paling kuat time UTM dulu lah.. Kekal macam tu sampai aku kawin rasanya...

Yang paling aku suka time tu (selepas Glay) adalah Dir En Grey. Aku ada Album depa dari 1st smpai ke 5. Than aku lost habis after aku habis UTM.

Glay: Band yang mengubah taste muzik aku selamanya...

Inilah band Visual Kay pertama yang buat aku.. "Wahhhhhh......" Tp nie time depa mula dlm arena musik..  Jaman album Gauze.. Pekat giler 'make up' dier..

Ini lah Cosplayer ikut kumpulan J - Rock. Kalu ikutnya, yg rambut merah tu cuba watakkan Die dan rambut kuning tu watakkan Kyo. Ini imej yg Dir En Grey slalu bawa time mula dulu. Poster yg aku letak tu just another type of their appearance.

Hhmmm... jaman sudah merubah mereka.....

Cosplay Culture

Aku tak pasti kiranya ada fatwa yg bakal mengharamkan aktiviti macam nie (tolak hukum tak tutup aurat lah..). Personally, aku rasa Cosplayers nie bukan aktiviti yg buang masa as long tak melampaui batas. Maybe ada yg nampak ianya pelik, tp inilah expresi imej sekelompok anak muda. Mereka maybe kecil di Malaysia, tp mereka ramai diseluruh dunia dan bukan hanya di Jepun. Maybe suatu hari, akan ada Cosplay utk watak komik Malaysia macam Boboboy atau Keluangman.. Yang aku tau Upin dan Ipin dah ada.. Hahahahahaa..
Betul, betul, betull.....

3 comments:

  1. salam..nk tnya..komik2 hong kong tu ada yg nk jual x? :-) kalau ada yg nk jual gtau ye..0127236025 Kamarul, Kulim, kedah. TQ

    ReplyDelete
  2. nice one. org yg memahami otaku anime manga n cosplayer

    ReplyDelete
  3. Salam bro, kalau nak jual komik2 tu bgtau la..Whatsapp 0196043901

    ReplyDelete