Saturday 6 June 2015

Keserabutan Najib

Suatu ketika dulu aku amat kuat menyokong Datuk Seri Najib (DSN). Kebolehan dan kesederhanaan beliau dikagumi aku. Pada waktu itu pun beliau tidak sempurna, tapi pada aku ia masih boleh diterima. Malah dalam tragedi MHs, sifat profesional beliau sangat terserlah. Tragedi yang boleh memalukan negara sebaliknya telah menonjolkan sifat "world class" pemimpin negara yang membuatkan rata² rakyat Malaysia berasa bangga.

Namun selepas berbagai pendedahan yang makin mengarut, kini boleh dikatakan tiada sebarang hormat kepada Najib sebagai seorang Perdana Menteri. Seriusly, is there anything yang boleh buat aku respect pada dia? Respect can only be earn. Jadi as of now, tak ada sebab untuk aku hormat Najib. Maybe hanya hormat dia sebagai seorang manusia.

Tapi aku tak rasa aku buat keputusan yang salah dalam PRU yang lepas. Pada aku, Pakatan Rakyat (PR) masih tidak bersedia untuk menerajui negara yang kompleks seperti Malaysia. DAP dan PAS tidak menghormati sesama sendiri. PAS dengan exploitasi terhadap agama untuk memenangi undi Muslim manakala DAP pula yang mana sesetengah wakil yang sungguh extreme dalam meliberalkan Malaysia. Sampaikan perkara remeh temeh seperti memakai songkok pun dijadikan isu. I just can't brain how those stupid perwakilan DAP fikir. Just wear those damn songkok and done with it. What the big fuss?

Sesatunya harapan rasional yang ada adalah pada Keadilan. Tapi keadilan pun nampak not in control. Umum masyarakat nampak DAP yang terajui leadership PR.

Malang sungguh politik Malaysia. Rakyat secara umum terpaksa pilih berdasarkan "the lesser evil" dan bukan "the best of the best". Dan rata² tidak memilih Barisan Nasional (khususnya UMNO) bukan kerana tertarik dengan PR, tetapi atas dasar ingin mengajar atau pun kerana terlalu bencikan UMNO.

Lebih malang pula, konsep "the lesser evil ini" berbeza mengikut induvidu.

Berbalik pada Najib, tak perlulah aku huraikan apa keserabutan yang dia telah buat. The whole world know except mereka yang tinggal di Malaysia. Reason being is mainstream media dikawal oleh Najib. 

Kini berlaku pula pertelagahan antara Najib dan DrM. Dalam banyak keadaan aku nampak yang Najib seolah nampak yang "tak suka pentakbiran dia hanyalah DrM". Yang mahu dia undur hanyalah DrM. Najib salah sebenarnya. Bukan DrM yang nak dia turun. Majoriti rakyat Malaysia.

Again, its not DrM against Najib. But most Malaysian against Najib. DrM hanyalah prophet rakyat Malaysia. Apa yang DrM dapat? Umur dia dah lanjut. Dia sekarang tengah jeopardy @ gamble masa depan anak² dia. Kenapa ramai macai Umno tak nampak dan terus menyokong Najib? Hanya kerana sikit duit dan peluang mereka sanggup bersekongkol? Bukankah masa depan negara dan anak² jauh lebih penting? Tidakkah mereka semua belajar dari sejarah?

DrM buat semua ni untuk Malaysia. Dia sayangkan Malaysia dan seluruh anak Malaysia. Dia tau umur dia tak panjang. Tapi dia tak mau "mati celik". Inilah pahlawan sebenar. Inilah seorang perwira dan negarawan. Tak perlu memekik mengaku berdarah pahlawan.

Jika dibandingkan jasa DrM dengan jasa Najib, bagaikan langit dengan bumi (by the way, ada ke jasa Najib? BR1M?) Tak perlu aku huraikan disini jasa² DrM. Malah di Jepun pun mereka amat menghormati DrM.

Najib is in deep shit. Daripada Nothing to Hide dan tukar jadi Nowhere to Hide. Dah dapat pula gelaran Pendekar Hang Pi Mana. Itu lah, memekik sangat kononnya darah pahlawan.. Seriusly macam budak². Sungguh memalukan.

Deep inside aku harap masalah 1MDB hanyalah mimpi ngeri. Ia melibatkan wang kita. Logik umumnya rakyat dijadikan lembu bajak Najib untuk clean 1MDB melalui GST. Moga tuhan selamatkan negara kita dari pemimpin yang merosakkan.  



 

No comments:

Post a Comment