Thursday 14 June 2012

Bernafas Di Kota


Aku baru balik dari KL. Ada training. Dalam 2 hari kat sana, aku dihotelkan di Sunway Putera. Dah menjadi kebiasaan aku kalu aku tidur situ (area Putra), aku akan bayar ufti kat Nasik Kandar Kudu. Pada aku, nasik kandar Kudu adalah antara yang tersedap aku penah makan. Sama taraf dengan Nasi Kandar Sharif dan Kampung Melayu kat Penang.

 KLCC dari Jalan TAR

Aku menapak dari Putera Sunway (dulu Legend) ikut Jalan TAR. Jalan TAR nie kalu tak silap aku paling sibuk time dekat raya. Anyway, bila aku jalan ikut jalan nie aku terkenang jalan memula aku lalu ikut sini. Aku datang sini secara independent (tak ditemani parents aku) time aku sekolah menengah dulu. Aku bersama kawan aku tu tidor di hotel milik koperasi polis. Tujuan aku? Untuk mengejar cita² menjadi pelukis komik. Aku ditemani oleh sahabat aku time tu utk ke Bandar Tasik Selatan utk ke pejabat urusan Majalah Gempak. Utk berjumpa Apoh. Dan akirnya aku berjaya jumpa dia dan aku dinasihatkan utk mempertajamkan lagi skill. 

Bila dikenang balik, aku rasa aku agak berani. Iyalah, baru habis SPM (or cutu form 4, aku tak ingat..) aku dah naik bas ke KL dan secara sempoinya ke Pejabat Gempak utk jadi pelukis komik. Talk about being hipster & RAW. Hahahhaaa... Kat bawah antara komik yg aku penah lukis dan submit kat Gempak dan antara lukisan terakhir aku..

Hikayat Merong Mahawangsa.. Antara lukisan terakhir aku dalam 10 tahun lepas..

Aku teringat stesen minyak Shell yang dan semstinya Lorong Haji Taib.  Skarang nie, aku tengok, lorong Haji Taib dah banyak berubah. Tak macam dulu. Actually, Lorong Haji Taib nie satu enigma. Ia merupakan 1 tempat yang unik dalam ertikata yang susah nak dijelaskan.

Jalan TAR

Aku dah banyak kali melalui jalan nie. Tapai kali nie aku tersakan sesuatu. Bukan nak kata apa, aku rasa makin bersepah. Bersepah dengan sampah. Tak silap aku kawasan nie dibawah Majlis pembandaran Kuala Lumpur. Bukan Selangor. Tapi kenapa kebersihan tak dijaga? Aku nampak keadaan sangat bersepah. Sampah merata. Tak kira bau lagi. Aku bukan bercakap pasai Lorong Haji Taib, aku cakap pasai Jalan TAR. Bau hapak dan hangir macam dah jadi aroma pengenalan. Aku nampak macam keadaan di Jakarta atau Bangkok. Suatu ketika dulu, aku percaya kita akan menuju kearah bandar S'pore. Tapi malangnya makin memundur kebelakang. Kenapa kebersihan tak dijaga? Di mana pegawai yang bertugas? Tak malukah pada pelancong?

Dalam perjalanan lebih kurang 2 -3km tu, banyak aku nampak propaganda kerajaan BN. Aku bukannya disgust dengan propaganda tu. Aku tak kisah bcos nie lumrah alam si pemerintah. Kat Penang dan S'ngor sendiri banyak propaganda kerajaan Pakatan. Cuma yang perlu diambil berat adalah imej yang ditonjolkan. disekitar kawasan propaganda tersebut. Ini yang timbul dalam pikiran aku. Maksud aku adalah, secara jahirnya mempromosikan betapa efisennya dan utuhnya perlu meneruskan kerajaan BN, tp zahirnya kawasan tersebut menzahirkan kotor dan tak tersusunnya tempat tersebut. Aku geleng kepala...

 1 Malaysia...

Kesesakan biasa di Jalan TAR..

Pemain Catur? Bermain catur di sebalik kesepahan dan keserabutan kota...

Setelah makan di Kudu, dalam perjalanan pulang ke hotel, aku melalui sekumpulan pemain catur. Sebenarnya dah lama aku teringin nak bermain catur dgn depa nie. Nak test power depa nie. Iya lah, caturnya nie permainan golongan biduanda. Tapi every time kau nak main, aku macam tak berani. Adakah sebab aku ada sifat double standard? Or aku tak berani dengan depa nie?

Bumi Bertuah

Satu lagi perkara yang makin jelas adalah populasi mereka yang berada di Jalan TAR. Boleh dikatakan 80% bukan warga Malaysia. Mulanya aku sangkakan org Melayu, rupanya Myanmar atau, Indon. Mulanya aku sangkakan mamak atau India, rupanya Bangla atau Pakistani. Mengapa ramainya non Malaysian disini? Dalam keramaian nie, aku terpikir, kenapa mereka sanggup berjauh dari tanah asal mereka asalkan utk mencari kerja yang upahnya kesil di Malaysia? Teruk sangatkah negara mereka?

Ini membuatkan aku terfikir tentang sejarah tanah Melayu. Tanah Melayu kita nie sentiasa menggamit manusia dari pelbagai latar belakang untuk mencari rezeki. Sejak dari zaman Kedah Tua, Empayar Melayu Melaka hingga ke era pepatung kesultanan Melayu. Berbagai bangsa mencuba nasib di sini. Aku tidak terkejut kalau dalam 100 tahun lagi keturunan inilah yang akan memiliki bukit dan dan hartanah besar Tanah Melayu. Mustahil? Lihatlah bangsa Cina dan India. Terutamanya bangsa Cina. Dulu meraka datang sebagai peniaga dan pedagang. Ada yang datang sebagai buruh kasar lombong dan astet. Tapi kini, merekalah tuan ekonomi Tanah Melayu. 

Ketuanan sahaja tak menentukan apa pun. Penguasaan ekonomi adalah hakikat sebenar. Mereka yang rajin dan bijak akan menjadi tuan manakala yang malas akan menjadi hamba. Mereka yang rajin kini tuan kepada hartanah paling berhagar, memiliki bukit dan pulau. Tanah dan bukit yang suatu ketikanya milik Melayu kini dirobek dan gondol utk kekayaan mereka. Ia pada awalnya serahkan oleh Melayu yang mahukan easy money. Namun apa yang mereka lakukan tidak salah. Inilah hukum tuhan. Tuhan akan memberikan pada mereka yang berusaha. Jangan salahkan mereka. Salahkan diri sendiri. Malah kita harus belajar daripada kerajinan mereka.

Lorong Haji Taib

Dari Jalan TAR, aku melalui Lorong Haji Taib sebagai jalan pintas ke hotel aku. Aku penah ke Lorong nie jaman "kegemilangannya" dulu. Struktur bangunan tak banyak berubah. Cuma isinya banyak berubah. Tak banyak "spesis asing". Aku tak pasti samada kiranya Ambiga & the gang berjaya meletakkan pengaruhnya ke dalam kerjaan, Lorong ini akan kembali ke jaman "kegemilanagannya" dulu dengan cara yang lebih berlesen...

The infamous Lorong Haji Taib

Kepada yang tidak tahu, kini lorong Haji Taib lebih menawarkan barang (pakaian) yang sgt murah harganya. Aku tak akan beli disini kecuali terpaksa. Ini adalah kerana sumber barang tersebut tersangat diragui. komposisi peniaga pula boleh dikatakan 90% non Malaysian. Maybe Melayu yang punyai tapak disitu dah menggaji Bangla or Pakistani utk berniaga dan mereka pula main saham kat rumah?

Dalam aku dok jalan disitu, aku disapa oleh sorang mak cik..."Adik... RM50 saja..." Oh my god.... 10 sen pun aku tak terhingin...  Than ada lagi 2 org bapak ayam rasanya datang offer product. " Adik, nak tengok dik..."... Adoi yaii.... Rupanya hotel murah disini masih beroperasi..... bersama produk mereka...

Nafas Orang Kota

Sebelum aku sampai ke hotel, aku terpandang sungai ntah apa nama nya. Makin kotornya nampaknya. Aku masih ingat, suatu ketika dulu kempen utk membersihkan dan mencantikkan sungai dan suatu ketika sungai ini nampak sikit kemajuan. Namun kini sungai nie menjadi kembali malah makin kotor. Boleh dikatakan kalau mereka yang sensitif terpaksa tutup hidung bila lintas sungai nie..


 Pada aku inilah yang membuatkan forever Malaysia tak akan menjadi negara maju atau negara kelas 1 yang setanding dgn Tokyo, Seoul, Shanghai dan lain². Kita kejar kemajuan dan kebendaan, namun kita tertinggal sesuatu. Pada aku ini bukan harnya. Ini hanya kesan yang tak diuruskan dengan baik. Aku tau, Jepun pun ada perkara yang negatifnnya. Namun kita ambil yang baik sajalah. Tapi bila dikenang balik, ada ka negara yang majoritinya org Islam yang mampu membangun seperti Malaysia? Negara Arab disubsidi oleh Tuhan dengan minyak. 

Apa pun citernya, aku just tulis ikut sedap aku saja. Bukan semua betul tapi bukan semua salah. This is how I see things.

Di pinggir lorong kota yang gemilang
Termanggulah seorang oh musafir
Memerhati nafas-nafas manusia
Kelesuan kepasrahan kepenatan

Berbisiklah sang musafir sendirian
Oh inikah dikatakan kemodenan
Sedangkan kejahilan masih ada
Pada diri generasi berilmu bertamadun dan ceria
Di lorong kota itu ada berbagai cerita
Tentang masyarakat yang hilang punca
Mereka berpusuan mencari apa-apa saja
Tanpa hiraukan nasib nusa bangsa oh

Wacana hidupmu bagaikan nista
Disebalik cahaya ada gelapnya
Moraliti keilmuan keimanan
Hanya bersalut dinama melindungi kesamaran dimata

Mengapakah kau sanggup
Mendustai yang anarki
Pandanglah pada alam
Yang semakin huru hara
Dimanakah perananmu
Untuk pertahankan bangsa agama
Yang semakin terbiar keranamu

*Di lorong kota itu masih ada tetamu
Setiap siang dan malam urusan manusia
Maharajalela oh serabutnya
Di lorong kota itu masih ada sendamu
Sedang bersyair merdu terus menyusuri
Oh fantasi ngeri sebelum nafas terhenti
Simpangan kota ini bangkitlah engkau dari mimpi-mimpi

(chorus)

Di lorong kota itu ada berbagai cerita
Tentang masyarakat yang hilang punca
Mereka berpusuan mencari apa-apa saja
Tanpa hiraukan nasib nusa bangsa



Nafas Orang Kota - Ukays

4 comments:

  1. kandar tak suka pi jalan2 kat sana, sebab rasa insecure ramai sangat orang luaq. plus sesak, semak dan kotoq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actualy, depa tak kacau org Malaysia. Depa just buat hal sendiri je. Cuma, kalu perempuan, dinasihatkan jgn lah. Just jalan kat main road ok lah.

      Dan kalu jalan nampak vulnerable, better jgn lah..

      Abg jalan kat celah jalan. Just nak tgk lagat org.

      Seronok perati lagat org sebenarnya. Setiap org ada criter masing² yang kita tak tahu.

      Delete
  2. Wah..form 4 dah boleh lukis mcm 2, hebat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dak lah... Tu sebenarnya antara lukisan terakhir yang dilukis.

      Delete