Tuesday 19 June 2012

Tak Pernah Diuji?

"Masakan kamu mengaku sebagai golongan beriman sekiranya kamu tak pernah diuji..."

Inilah ayat Quran yang memberi kekuatan pada aku bila aku menghadapi apa² kesukaran. Inilah juga ayat yang selalu aku ucap bila aku stress dan bila aku tengah marah. Aku masih ingat sedutan dalam citer Bruce Almighty @ Evan Almighty (aku tak pasti citer mana) bila mana "God" (lakonan Morgan Freeman) menjelaskan konsep pemberian tuhan @ kurniaan tuhan pada manusia. Dia bercakap..

 Filem yang penuh pengajaran tapi salah besar dari sudut akidah

Bila manusia minta kesabaran, tuhan akan bagi kesabaran... Tapi apakah itu kesabaran? Adakah kesabaran datang dalam fizikal yg boleh dihadam @ mungkin dalam bentuk cahaya dan apabila di illuminate, kita akan mendapat perasaan sabar yang kuat? No, tuhan akan memberi kesabaran dalam bentuk latihan. Tuhan akan memberi peluang utk kita bersabar...

Sungguh pun citer nie mengarut, tapi kita kena terima hakikat yang cerita nie sarat dengan pengajaran. Malah memberi penjelasan tentang konsep @ komplen yang selalu kita dengar pasai tuhan. Aku sebenarnya mensyorkan citer nie buat tontonan umum atas konteks isi pengajarannya. Namun begitu, sekali lagi diulang citer nie salah besar dari sudut akidah.

Malah kita juga diajar utk berdoa lebih kurang bermaksud; "kiranya kita akan diuji, ujilah dengan ujian yang mampu kita pikul dan janganlah diuji dengan ujian diluar kemampuan kita".

Bila disebut akan ayat Quran diatas, ntah kenapa aku sentiasa teringat akan satu pepatah prang putih iaitu;

 "A calm sea does not make a good fisherman.." @ lautan yang tenang takkan menghasilkan nelayan yang baik. Aku setuju dengan pepatah tersebut. Nelayan tu takkan kan jadi lasak kiranya lautan sentiasa tenang dan every time taruk jala, ikan berkilo sangkut. Dengan cabaran dan ujian, barulah nelayan tu akan develop skill yang hebat dalam biadangnya. Sama juga dengan kita semua. Kiranya semuanya OK dan tak pernah susah, kita takkan develop new experiance & skill. Malah kiranya kita tak pernah susah, macam mana kita nak hargai kesenangan? Macam juga anak orang kaya manja umumnya. Mereka tak pernah susah dan sentiasa dimanjakan. Apa yang depa paham pasai kesusahan yang tak pernah dirasai jika semuanya disuap sejak kecil? Perkara nie telah diexpresi dengan baik dalam lagu dibawah.
   
Common people... kegembiraan kita adalah apabila mendapat sesuatu yang diusahakan..

Aku sebenar bukan orang yang paling layak bercakap tentang perkara ini. Aku sendiri banyak kali break down bila berhadapan dengan cabaran dan ujian. Tapi syukur atas sokongan dan semangat juga self motivation aku berjaya bangun balik. 

Aku juga bukan oarang yang paling penyabar. Aku tidak layak bagi nasihat kiranya  "sabar" dijadikan track record sebagai resume. Dan aku juga bukan alim dan warak dalam agama. Tp aku rasa sebagai sesama manusia, tak salah mengekspresikan pendapat.

Tq

No comments:

Post a Comment