Friday 6 July 2012

Pilihan Miss X

Hari nie aku layan Mix FM. Setelah disyorkan oleh adik aku, aku dah tak ble berenti layan Morning Mix. Every morning aku tukar² siaran antara MIX, Sinar dan RED. Kekadang aku terlayan Hot,Traxx, Hitz dan Era. Actually telatah JD & Dilly sgt menghiburkan. Sinar hari nie pun boleh tahan. So, aku kena pilih yg mana satu nak stick.

 Penghibur dikala pagi ke kerja... Topik yang dibincangkan lebih bijak..

Masalah Jiwa

So topik pagi nie adalah berkisarkan...

"Sorang pempuan umur 38 tahun. Tengah bercouple dengan sorang mamat yang maybe tua sikit dari dia or sebaya dia. Dan dilema pempuan nie adalah samada nak teruskan hubungan or nak putuskan . Ini adalah kerana setelah 1 tahun bercouple (being her boyfriend), akhirnya dia tahu yang si pakwe dia tu adalah suami orang dan sudah pun mempunyai anak. Si pompuan tu dilema bcos si lelaki tu still sayangkan dia dan tak nak tinggalkan dia. Dia pulak hesitate utk tinggalkan dia sebab dia juga sayangkan lelaki tersebut. Pompuan tu minta pakwe dia cerai dengan bini dia dan kawin dengan dia but lelaki tu tak nak. In short lelaki tu nak kedua-duanya. Lelaki tu nak bersama dgn anak isteri dia dan dalam masa yang sama terus bersama pompuan tu dan dia berjanji bahawa layanan dan tangungan semua ditanggung beres...."

Jadi isu pokoknya... pompuan nie dalam dilema sama ada nak still bersama lelaki tersebut atau pun just lupakan pakwe dia walau pun dia still sayangkan pakwe dia... Hmmmm....

Ok, aku tak dengar time mula pompuan tu call. Therefore aku tak ble agak pompuan tu bangsa apa dan seterusnya agama apa. Dalam radio pun, DJ bahasakan pompuan tu sebagai miss X. Utk dua DJ nie pun aku tak pasti depa bangsa apa. Aku tak check pun. Tp tak silap aku lah, Dilly nie Melayu rasanya. This is becos, time dia call ayah dia hari tu, ayah dia cakap Melayu saja. Tak cakap ongputih pun..

Anyway, berkait dengan perkara @ topik diatas, banyak juga komen yang aku dengar. Termasuk personal komen dari DJ sendri. Dalam perkara nie, seperti biasa Dilly sangat berhati-hati, Dia tak macam Kak Engku dalam Sinar. Kalau lah Kak Engku, mesti dah keluar mechine gun.. Riuh gempita radio!

Antara komen yang aku dengar or ingat sepanjang perjalanan dr Juru ke Penang (sebelum sampai ofis) adalah bebagai. Ada yang merapu, dan ada yang OK lah. Tp aku tertarik dengan komen JD. Menurut JD... "Men are capable of loving or having relationship with more than 1 women at one time... And they can be honest and treat them equally.." Than dia mula merapu pasai benda lain dan bertekak dengan Dilly lah... 

Aku tertarik denagn komen or pendapat JD tu. Aku tak pasti kesahihan perkara tersebut tapi pada pendapat aku, perkara tu mungkin ada benarnya. Tapi ini tak bermakna semua lelaki adalah begitu. Mungkin ada sesetengahnya begitu. Maybe juga atas sebab inilah tuhan menghalalkan poligami.

Ada komen yang mengatakan yang pompuan tu patut tinggalkan lelaki tu bcos kalu setelah 1 tahun baru dia tahu yg si pakwe dia tu dah berkahwin dan ada anak, ntah apa lagi perkara yang disembunyikan yang pompuan tu tak tahu. Ini aku agak setuju.

Ada gak yang kata kalu pompuan tu selesa macam tu, layan sajalah. Dan at the same time, kikis duit lelaki tu semaksimum mungkin.. Ini pun aku suka. Hahahaaa..

Antara perkara lain yang dibincangkan adalah tentang future hubungan nie. Sekiranya ada anak, what would happen to the child, pandangan masyarakat dan lain².

Pendapat Di Radio

Anyway, semenjak aku belajar mendengar radio dari aku kecik sampailah sekarang inilah kali pertama aku nak sangat nak call dan bagi pendapat. Seriusly, tgn aku terketag-ketag nak call dan nak bagi pendapat. Tp since time tu aku tgh drive kat jambatan dan aku tak dapat ingat nombor telefon Mix FM, aku tak dapat nak call. Hp time tu dah kat tangan... Tunggu masa nak dengar kembali nombor dan call saja... But malangnya, bila aku sampai ofis depa dah tak ulang no utk call dan depa mula utk game "battle of the sexes"...

Well, di sini, benarlah bila dikatakan pompuan nie ada 1akal dan 9 emosi. Seriusly, sebagai lelaki, sekali pintas, perkara nie nampak mudah saja. Tapi lepas dipikirkan kembali memang agak rumit. Antara yang membuatkan ia rumit adalah 'umur'. Pompuan tu umur dia dah 38 tahun. Dia tak nak keseorangan, dia sayang lelaki tu tapi dia tak nak rosakkan rumah tangga orang dan juga dia risau tentang pendapat orang lain....

Apa yang membuatkan aku terketag-ketag sangat nak bagi komen? Ini adalah kerana aku ada pendapat. Pendapat yang merupakan tangung jawab setiap Muslim utk membetulkan dan memberitahu @ menyedarkan hikmah. Pada aku disini ada 1 jawapan mudah itu keadaan rumit nie...

Sekiranya tadi aku berjaya call Mixx FM, maka ini lah yang aku akan cakap...

First, we  need to know, either miss X and her boyfriend are Muslim or not. If they are Muslim, then he can just married miss X. If not, both of them need to convert into Islam. So does her boyfriend wife & children. This is because in Islam, men are allowed to have more than 1 wife. In Quran it is written.."Marry women of your choices by 2, 3 & 4. But if you can't do justice among them, than MARRY ONLY ONE.."  

According to her, her boyfriend can provide her and his wife and children. This shows that he can do justice among them. If she got married with her boyfriend, she wouldn't need to worry about legal things. The status of their future child and her right and his wife are secure according to the law (syariah law). She would be protected and her right would be look after. The community would not look wrong upon her as a mistress due she is his rightful second wife. As a second wife she will be treated equally and fairly. And if her husband did wrong to her, than she can just take legal action. But if she just become his girlfriend than she is living in wonderland and she will easily be the target out negative gossip. If anything happen to her, than she would not be protected by anything and she will be left alone as a spoil 38 years old women..

Dalam bahsa Melayunya...

Pertama sekali, kita kena tahu sama ada miss X dan pakwenya nie Muslim atau tidak. Jika YA, maka depa boleh just kahwin. Jika tidak, maka depa kena masuk Islam, ini termasuk anak isteri si lelaki. Ini adalah kerana dalam lelaki dibenarkan kahsin lebih dari 1. Quran ada menyebut, "kawinlah perempuan pilihanmu sama ada 2, 3 dan 4, namun sekiranya anada tidak mampun berlaku adil antara mereka, maka hendaklah KAHWIN 1 SAHAJA..." 

Menurut miss X, pakwe dia mampu menyediakan keperluan kepada dia dan juga anak isterinya. Ini menunjukkan yang pakwe dia memang mampu utk berlaku adil. Jika dia berkahwin, maka dia akan mendapat hak sebagai isteri kedua. Masyarakat tidak akan memandang serong kepadanya berbanding dia sebagai perempuan simpanan. Sebagai isteri kedua, haknya dijamin dan dilindungi. Sekiranya suaminya melakukan sesuatu yang tak baik padanya, dia boleh mengambil tindakan undang². Sekiranya dia hanyalah kekasih pakwenya, maka dia sebenarnya tinggal dalam alam mimpi dan dia akan terdedah pada gosip negatif. Sekirnya apa² berlaku padannya, dia tidak akan dilindungi oleh apa² dan dia akan ditinggalkan keseorangan sebagai pompuan rosak yang berumur 38 tahun...

Inilah hikmahnya setiap peraturan dan ajaran yang dianjurkan dalam Islam. Like it or not, suka atau tidak, ia memang mempunyai sebab dan hikmah. Manusia sungguh pun merupakan makhluk paling sempurna ciptaan tuhan, tp manusia nie banyak kelemahannya. Dalam perkara ini aku teringat kata² Mr Dale Carnegie dalam tulisanya yang bertajuk " How to win friends and influence people". Dia berkata bahwa, "When dealing with people, you must remember, people are not being of logic. They are being of emotion...".. Setuju. Very true... Inilah yang membuatkan manusia perlukan pedoman dan panduan.

Tangung Jawab

Sebagai Muslim, bila mana aku terdengar sesuatu yang tak betul dan sekiranya aku ada jawapan @ pendapat, aku bersa sangat bersalah jika pendapat tersebut aku just simpan untuk diri aku. Aku juga berasa amat berdosa. Pada aku apa saja ilmu yang kita ada bukan lah utk kita semata. Setiap ilmu yg kita ada itu sebenarnya cebisan yg dipinjam oleh tuhan. Maka kita harus share. Kita juga harus bagi pendapat supaya at least kita dah lepaskan tanggung jawab kita. Tp dalam masa yang sama, cara memberi pendapat juga amat penting.

Maybe ada yang berkata, sekiranya pasangan itu (miss X dan pakwenya) bukan Islam mana mungkin depa akan masuk Islam hanya just sebagai lesen utk masuk Islam... How sure are you? Manusia tak sama. Ada berbagai cara pemikiran dan prinsip. Lagi pun salahkah kalau masuk Islam semata nak poligami? Bukankah nenak moyang kita dulu antaranya mula memeluk Islam dengan perkahwinan?

Mungkin ada yang berkata Islam just semata nak kahwin tak ikhlas dan tak lama Islamnye.. Ya.. Again, how sure are you? Mungkin dengan mula masuk Islam maka sedikit demi sedikit hidayah akan datang.. Ala.. yang lahir dalam Islam tapi tak penah mengucap kecuali time kawin je pun ada. Lagi pun mungkin dia Muslim yang tak mengamalkan Islam, tapi mana tahu maybe  anak cucu cicit dia mengamalkan Islam dengan baik? Lagi pun, it is better to be a non practice Muslim than to be kafir. Yang penting masuk Islam dulu.

Aku tau, apa yang aku ingin katakan dalam radio nie maybe akan ditapis dan mungkin tak disiarkan demi menjaga keamanan masyarakat majmuk. Namun begitu, sebagai Muslim aku rasa bertanggung jawab. Aku mungkin naif dalam perkara sebegini. tapi sekurangnya aku tau aku bertangung jawab.

Poligami

Juga berkaitan dengan poligami. Poligami mengikut kefahaman aku bukanlah mudah seperti yang difahamkan dan juga susah seperti yang difahamkan. Ada masanya ianya boleh jadi sgt mudah namun ada masanya ia perlu melalui prosedur demi menjaga keharmonian rumah tangga. Perkara ini tak perlu aku sentuh disini. 

Banyak lelaki hidung belang diluar sana mengatakan kononnya mereka berpoligami demi menghidupkan amalan sunnah dan mengamalkan cara hidup nabi. In short mereka mencari keredhaan dan ingin menjadi lelaki yang hampir dengan nabi... Dalam kes macam nie aku selalu tengok mereka yang mengucapkan ucapan tersebut. Apa pun bila bercakap pasai poligami nie ada satu hadis yang senantiasa hinggap kat kepala aku...

Aku tak ingat exact hadis nie tapi ia berbunyi lebih kurang begini....

" Sahabat bertanya kepada Rasullulah.. "Ya Rasullulah, antara semua lelaki beriman, siapakah yang terbaik sekali? Rasullulah pun menjawab,"Mereka ynag terbaik diantara yang beriman adalah mereka yang paling baik dengan isteri mereka..."

"..baik dengan isteri mereka...."  Just think about it.

No comments:

Post a Comment