Friday 4 May 2012

Harga Murah & Berpatutan

Nowaday kita boleh tgk yg every joint akan cuba offer lowest price tanpa risk kan nyawa business depa. Aku percaya depa ada culculation utk profit margin depa. Aku rasa sense cust dah lain sekarang. Balik pada zaman dulu balik. Layanan mesra play a big role dlm attract cust but, affordable price still can't challage low price but affordable quality. 

Kita boleh tgk, McD, Pizza Hutt, Domino dan even KFC sekarang tonjolkan yg harga mereka tak mahal dan mesra rakyat marhaien. This is bcos a lot of people sudah ada kesedaran utk berjimat. Most problaly depa sedar bila depan nak beli rumah lepas kawin dan ada anak. Melayu tak sama dgn Cina secara umumnya. Setahu aku, umumnya bangsa Cina akan beli rumah dulu baru kawin dan ada anak. Tetapi Melayu terbalik. Org Melayu selalu cakap pasai rezeki kawin, anak dan sebagainya. Aku tak pasti tahap kebenarannya. Aku dah kawin, ada anak dan sebagainya. Tp aku rasa rezeki tu sama saja dan hanya improve if you work harder and God permits it. But of course, sometime even you work hard, but you still just wil not get what you intended to. Dalam perkara nie, aku prasangka baik pada Tuhan. Maybe God is telling me something yg aku masih tak faham. Bak satu ayat Quran (aku tak ingat ayat mana) yg maksudnya lebih kurang.... "Kadang², perkara baik tu ada buruknya dan perkara buruk (yg berlaku itu) ada baiknya....".

Berbalik pada perang harga murah nie, aku rasa yg paling giler adalah rate telefon. Maxis, Digi, Tune dan ntah apa lagi yg aku tak tau. Tp yg paling berjaya adalah rate flight Air Asia. Why? Pesaing dia pasif dan lambat nak react. MAS tetap berbangga dgn award layan terbaik dll. Yeah, so? Sungguh pun menang award best servis ke apa, kalu harga mahal, better nak Air Asia yg murah walau pun sempit layanan biasa dan sempit nak mampos.

Namun begitru ada gak puak² yang maybe ada excessive duit. Yang boleh layan ais krim Hagen Das every week. Aku tak mampu. Bayangkan, 1 scoop dah RM15! 1 titik dah RM0.50. Giler Mahal! Standard aku Baskin Robin je. Tu pun sebulan sekali pun susah. Aku penah try Tutty Fruity. Mahal, boleh lah... but sorry no next time tq. Aku beruntung bcos isteri aku bukan jenis high maintenance. Dia pun boleh dikategorikan sep (save) jugak lah. 

Believe me. aku kenal awek yg ada "taste". Kalu nak bersalin pun kena gi Spital Glenigal. Skali beranak RM4-5k. Kalu mampu tak pa lah. Tp kalu keje gaji basic pun just RM3k, bini tak keja, tak payah lah.. Syukur time bini aku bersalin dulu, kami spend RM110 je. Tu pun kos pembedahan. Dia tak kisah kalu masuk spital kerajaan.

Sebenarnya murah @ berpatutan tu bergantung pada keperluan juga. Terlalu subjektif. Some people anggap "berpatutan" sebagai justification utk mahal tapi servis bagus. Depends.

 Smart phone utk mereka yang smart.. That is why student yg disara PTPTN pun mampu pakai smart phone agar mereka lebih smart...

As for me, aku tgk keperluan. Kalu benda tu tak perlu, semurah mana pun pada aku, ia tetap lah mahal. Buat apa aku buang duit utk benda yang aku tak perlu. Unless aku dapat benda tu free dan jika diberi pilihan, aku lebih suka cash with same value. Muah hahahaaa 

1 comment:

  1. aku setuju juga bab rezeki anak tu... zaman dulu orang sebut benda tu sebab nak merendah diri terhadap apa yang dicapai selepas ada family. tp skrg ni byk sgt yg main sebut saja tanpa usaha.... lepas tu nak beli barang mewah2.. gaji 2k amik loan bank 50k bukan untuk start business, tp untuk beli perabot rumah yg mahal2, yg hanya di pakai sekali-sekala saja...., beli smartphone harga cecah 2k. Pinjaman bank tu 50k bayar 50k takpa la jgk, tp in the end kena bayar 100k sebab riba (dan sistem akad secara 'Islam' yang dimanipulasikan bank)

    Ada orang tanya aku, sebab apa aku pakai Viva 5thn yg aku beli masa aku tak kerja dulu (ataupun masa aku kerja sendiri dulu, depends on the POV) sebab orang lain yg kerja mcm aku ni mmg confirm beli volkswagen, vios, city, caldina,etc.. since salesman2 tu kerap turun kat kampus aku.

    Aku just cakap, yg aku dah pernah test drive Polo, vios, semua keta2 tu.. aku takda perasaan sgt pun, rs mcm overpriced car saja.


    Viva aku boleh buat benda yang sama jgk, plus aku tak spend byk masa driving, yg skrg ni pun 'underutilised' sebab 95% of the time takda sapa pun naik Viva aku. Monthly pun RM360 saja, he he.. kalau vios RM900/mo, underutilized lagi, beza harga roughly RM500.. RM500 tu simpan 2 thn mmg dah pegi haji.. tp tak sampai seru lagi la, sbb tabung haji tak panggil2 lagi.. tp point is, mmg aku subscribe kepada pendapat hg ni.. mmg bernas.. byk lagi benda2 lain yg tak perlu dalam hidup, tp orang beli jg walaupun sebenarnya tak menambahkan respek sgt pun.

    ReplyDelete