Thursday 14 July 2011

Harta Dunia

All the things that you own will end up owning you back @ semua benda yg engkau miliki akan akhirnya memiliki engkau

Kata² tersebut diucapkan oleh Tyler Durden dlm criter Fight Club kepada “tuan punya dirinya yg sebenar”. Pada aku, filem Fight Club adalah antara filem yg merubah cara aku menilai dunia. Ia penuh emosi yg memang “rage” pada system kapitalis. Well aku x nak jadi terlalu teknikel bab menulis, so aku akan guna bahasa yg sume org biasa mcm aku boleh faham.

Anyway apa yg menarik pasai kata² tersebut adalah mcm mana harta keduniaan milik kita akan akhirnya memiliki kita. Barangkali ada yg kurang paham dgn maksud ungkapan tersebut so ada baiknya kau explain sikitlah dgn cara yg paling ringkas.

In the beginning, kita akan beli benda utk kepentingan asas kita. Mcm benda makan, bla, bla, bla.. Than bila kita ada duit kita akan beli benda² yg asas tp sikit upgrade. Contoh, dulu makan KL Fried chicken, than bila byk sikit duit makan Kentaki Fried Chicken pulak.  Kita upgrade selera.

Itu bab makan, kalu kereta, maybe memula, just beli Myvi, than bila dan kaya sikit, maybe beli Lancer ke hape. But the thing is, mulanya barangkali kita beli barang keperluan asas kita or barang keperluan lain-lain macam handphone mengikut kemampuan. But eventually, demi menurut trend perkembangan terkini, kita membeli luar dari kemampuan. Berapa ramai dari kita yg bebenar perlukan Black Berry or I Phone?

Benda² yg kita beli sebenarnya pada zahirnya adalah hak milik kita. But, kalu kita beli guna credit card or pinjaman bank? Selagi tak lansai hutang credit card or bank, barang tu still milik bank. Bukan milik kita. Katakan kita pegi Court Mammoth or IKEA, than beli perabut ciptaan tertrendy terkini. Aku pasti ramai x bayar guna cash or maybe pakai system bayaran ansuran murah. Dan aku pasti jarang org beli kereta cash and payah cari orang beli rumah guna cash. So, dengan lunggukkan hutang bank & credit card (yg juga bank), akhir sikit² akan menjerat kita. Sepatutnya kita adalah tuan utk harta² tersebut but eventually, every month kita kerje macam bewak (biawak) just untuk bayar balik hutang harta yg kita beli secara kredit. So, kat sini obviously, siapa tuan siapa? Kita kerje macam bewak untuk siapa? Untuk bayar hutang kan? Untuk harta yg kita beli kan?

So, bila masuk rumah nanti, tgk balik, brapa byk harta yg sebenar-benarnya milik kita dan yg masih belum milik kita. Kemdian, every end month bila dapat gaji, cuba tgk agihan gaji kita ke mana. Adakah kita tuan harta benda kita, or kita kerja just nak setle hutang kita? Or in short, adakah kita kerja untuk harta kita.

Kalu tgk dlm news, slalunya kes makan rasuah. Sapa yg makan rasuah tahap “whale” @ paus? Seriusly kalu korg teliti yg kes makan rasuah nie bukan datang dr golongan pendapatan rendah. Banyak berjawatan tinggi macam pengarah, ketua jabatan, menteri dll. Awat? Gaji depa x cukup ke? No, depa makan rasuah bcos depa dah jadi hamba kepada harta or kebendaan. Depa bukan tuan pada harta depa but hamba pada harta depa or bakal harta depa. Depa nak fullfill life style depa yg exclusive.  Nak full fill nafsu amarahbissukk.

Having said so, x salah kalu kita nak berharta kalu kita berkemampuan. X salah kita tinggal di bungalow kalu kita mampu. X salah bawa kete besar atau ber Black Berry or I Phone kalu kita mampu dan perlu. X salah juga kalu nak berhutang bank kalu kita mampu bayar dlm keadaan yg selesa. Hanya korang tau kedudukan kewangan dan kemampuan korang yg sebenar. Nilai dgn ikhlas. Bak kata nabi (yg bermaksud dan berbunyi lebih kurang begini),”..rujuklah aku jika berkaitan dgn urusan agama, tp jika berkaitan dgn urusan duniamu, kamu lebih tahu akan urusan dunia dirimu..”.

Dizaman sekarang nie, susah nak cari org yg bebas dr hutang. Aku sendri paling busuk ada 2 hutang. PTPTN & rumah (syukur kereta dah setel haritu). Nasib baik kawin pakai cash. Aku ada dengar, ada org kawin buat pinjaman bank. Gile siot... Apa pun, hak peribadi lah.. Who am I to judge?

Anyway, pada pendapat aku adalah kita kena manage tahap hutang kita and bila spend duit pakai credit, pastikan kita mampu bayar dalam kadar yg segera. Aku bukan pakar ekonomi or kewangan, but, pada pendapat aku, kita kena pastikan ada cukup cash (tunai) utk kecemasan. Benda nie sgt penting. Malaysia terselamat drpd krisis kewangan dan jerat* IMF tahun 1997 pun sebab kadar hutang Malaysia “rendah” dan mempunyak bayak tunai sama ada dlm bentuk ringgit atau pun matawang luar. Juga yang paling penting kita sedar siapa kita sebenar dan kemampuan kita yg sebenar.

Pada pendapat peribadi dan apa yg aku nampak dan paham, semua harta yang ada kat atas muka dunia nie adalah harta dunia. Itu kita x boleh lari. Baik laptop, TV perabot dll. Yg menjadi beza, apakah status harta dunia tu. Macam mana kita dapat dan guna harta dunia tu? Cara betul atau salah? Utk kebaikan ke utk keburukan @ nafsu?

Apa pun pada aku, jika harta dunia yg dikumpul ini digunakan dgn cara yg betul, insya’allah boleh dijadikan sebagai “kenderaan” utk ke akhirat yg lebih baik dan yang diidamkan.Ini adalah pendapat aku. Maybe betul, maybe salah. Hanya tuhan yang tahun dan berkaitan dgn urusan dunia  korang, korang lah lebih mengetahui..

*Personally pd aku, pada tahun 1997, krisis kewangan yg ditimbul adalah dirancang oleh pihak IMF sendiri. Aku bukan paranoid ke apa, but I’m sorry to say, aku percaya akan teory konspirasi. Bukan semua teori, but teori yg ada bukti kukuh dan kesan selain mempunyai kesamaan dgn sejarah. Bcos pada aku, insya’allah, sejarah pasti akan berulang.

3 comments:

  1. ini.....hampir sama konsep ngan artikel dalam TTGB, cuma dia punya lebih ke arah raaaaggggeeeee~

    ReplyDelete
  2. Salaam. Kalau kita gunakan barang itu ke arah kebaikan, kita akan dapat ganjaran yang lebih hebat, insyaAllah.

    ReplyDelete