Friday 23 December 2011

Selamat Hari Natal 2011

Setiap 25 December, masyarakat Nasrani @ Kristian seluruh dunia (majoritinya lah) akan merayakan hari Natal @ Christmas. By the way, Nasrani datang diambil dari tempat Nazareth. Dimana Nabi Isa membesar. Anyway, on paper by right, inilah harinya di mana Jesus Christ @ Isa Al Masih dilahirkan. 

Quick note over here. Al Masih bukan bermakna "masih hidup" seperti sesetengah orang Melayu faham yang merujuk kepada Nabi Isa diangkat oleh Allah dan masih hidup. Al Masih disini diambil dari perkataan Arab aatau pun Yahudi iaitu "masaha". Iaitu massage @ mengurut. Dalam bahasa English pula "anointed" yang membawa erti "disapu minyak". Namun ia membawa erti "dilantik". Ini adalah kerana dulu adat org belah sana bila mana dilantiknya sorang ke kedudukan yang mulia dia akan dilumurkan @ diurut dengan minyak. Jadi kelamaan "masaha" diguna digunakan untuk merujuk kepada perlantikan tersebut. 

Jadi maksud "Isa Al Masih" adalah "Isa Yang Dilantik". Di Englishkan "masaha" ini menjadi Mesiah yang dikontekkan sebagai "penyelamat". Dalam Quran pun bahasakan "Isa anak Mariam yang dilantik". Aku tak ingat exact ayat mana tapi tak silap aku dalam surah Mariam. 

Jadi datang mana Christ? Ia adalah daripada perkataan kristos (dalam bahasa Greek) yang membawa makna penyelamat. Jadi para Kristian adalah membawa maksud orang yang terselamat. Selamat daripada dosa warisan Adam. 

Betul ke Nabi Isa lahir pada 25 Desember? No. Sebenarnya ia adalah bersempena hari menyambut tahun baru yang dirayakan oleh golongan pagan di barat. Actually terlalu banyak yang aku kena tulis kalu aku start explain pasai perkara ini. But anyway, in a nut shell, segala (majoriti) yang berkaitan dengan agama Kristian yang kita kenal sekarang adalah bertitik tolak daripada hasil "meeting" di Nicaea ini. Ia digelar sebagai The Councel Of Nicaea. Cuba baca dan faham sejarah Kristian.

Actually ada banyak perkara yang kita tak tahu pasai Kristian dan sebenar banyak juga benda yang orang Kristian sendiri tak tahu pasai Kristian. This is base on my personal account dengan pendakwah Kristian sendri. But anyway, that is a different story. But if nak tahu secara kasar pasai Kristian or any agama di muka bumi nie boleh lah hang pa baca buku nie. 

Ringkasan mengenai segala agama di moka bomi ini...

Buku nie aku syorkan pada golongan tablig, pendakwah, serbanitas, dan actually sume Muslim kat atas muka bumi nie.  

Setahu aku, sebenarnya seperti juga Nabi Muhammad SAW, Nabi Isa tak pernah celebrate birthday dia. That is why hingga hari nie tak siapa tahu sebenarnya bila Nabi Isa lahir. Atau pun bila "the Begotten Son of  God was born through a women" dilahirkan. Atau, bila tuhan dijelmakan ke dunya sebagai penyelamat. Cakap pasai dijelmakan nie, tetiba aku teringat akan akan agama Hindu yang mana "once a while" tuhan akan menjelma sebagai manusia untuk meng"allign"kan kembali manusia. Apa pun since ini adalah agama orang Kristien maka ia adalah hak mereka untuk memperkatakan apa sahaja mengenainya. Cuma bagi kita yang beragama Islam, kita harus sedar bahawa, kita dan mereka menyembah tuhan yang sama, mengimani nabi dan malaikat yang sama. Cuma yang besar membezakan Islam dan Kristian fungsi Nabi Isa Al Masih. Pada kita Isa al Masih @ Jesus Chist tidak lebih daripada seorang nabi dan rasul. 

No comments:

Post a Comment