Wednesday 14 March 2012

Maybe Ada Benarnya???

Aku tau apa yg aku tulis nie ramai org dah tulis.. Tp aku tulis gak.. 


 Basically aku tersgtlah simpati dgn adik Dirang. Aku rasa semua org yg bergelar manusia normal akan bersimpati dan marah dgn apa yg telah terjadi. Macam mana sorg manusia sanggup membunuh dan membakar sorg budak kecil yg masih belum mumaiiz? Apa sahaja alasan sekali pun, ia sgt tidak boleh diterima langsung.

Sebenarnya aku tak sanggup nak baca langsung artikel or paper clip, or even berita berkaitan. Tgk gambar adik Dirang pun aku tak sanggup. Aku akan rasa sedih dan simpati sangat. Maybe hati aku dah jadi sgt lembut dan sgt sensitif dgn kes macam nie. Why? Aku pun ada anak perempuan. Jadi bila aku baca aku selalu ter super impose, if this happen to me? To my daughter Qaisarra Sofea aka Degeduk? Ya, pendekar pedang sakti macam aku pun ada perasaan sayu.

Aman ka Malaysia?

Bila jadi macam nie aku terpikir, selamatkah Malaysia? Ada org salahkan ibu dia. Aku 50/50. Aku dulu pun time umur 5 tahun pun jalan sorg. Gi kedai sorg. Gi berkubang dan balik lewat sorg. Nape sekarang dah tak selamat sgt? Nape org sekarang kejam sgt? Habis tu, takkan lah budak sekolah rendah je kena lepak rumah je dan tak ble diajar berdikari pi kedai? Aku dulu time kecik, mak aku suruh gi beli beras sekilo. Aku tersilap pi beli beras seringgit je. Itu satu cara utk mak aku ngajar aku utk berani dan berdikari. Dan hasil kerja aku tu, mak aku bagi upah (yg eventually aku guna utk beli plastesin utk buat robot). Sekali lagi diulang, Malaysia dah tak selamat kah?

Aku terbaca satu artikel dlm Utusan Online yg kononnya Malaysia adalah begara ke 14 paling selamat di Asia.. Pada aku tu semua bullshit! Utk Asia Tenggara, aku penah pi Indon, Thailand, Filipina dan Vietnam. No doubtf, yg seolah negara kita lebih selamat berbanding negara² tersebut. Tp kalu compare dgn S'pore? Hak tuihhhhhh!!!!  Kalu dibanding dgn negara maju, negara kita nie macam tak dak peraturan. Kita kena benchmark tinggi dan jgn berpuas hati dan gebang this and that. There is nothing to proud of kalu kes jenayah macam nie berlaku. Imagine sajalah kat kat M'sia, kalu perumahan org kaya je kena buat jenis perumahan gated.. Apa maknanya tu? Why rumah semi lord kena jenis gated? Awat tak selamat ka? Rumah puak² lord jgn cakap lagi lah..

Why This Happen?
  1. Perangai org Malaysia yg dah makin huduh? If yes, than why?
  2. No, perangai og Malaysia macam angel, yg buat perangai huduh lagi bengai nie adalah pendatang haram.. How true is that? Any statistic? Current gore case, was done by her neighbor, a Malaysian Malay.. Mungkin maybe gak meme punca dr anasir puak pendatang haram nie. Tu yg rompak umah Wardina? Tak gitu?
  3. Polis yg malas? Polis yg tak berkesan? Yg nie aku ada personal experience yg forever akan buat aku tak respek pada pakcik polis. Peristiwa yg membenarkan bahawa polis meme suke makan rasuah, sembelih anak bangsa sendiri demi hinggit... Dan membuatkan aku membenarkan gosip liar org yg mengatakan; "ramai bohsia tu anak polis". Nanti aku story.. But of course, bukan semua polis ghaplah. Ada yg bebetul sejujur dlm drama Gerak Khas. 
Personally,  senarai diatas adalah punca kenapa masalah keselamatan ini timbul. Dan sapa perlu dipersalahkan bila semua perkara ini berlaku?

Hargai Keamanan Dan Keselamatan Anda?

Dulu time Pak Lah, salah satu "ayat pancing undi" dia adalah, "kekalkan keselamatan @ keamanan" (kalu tak silap aku lah...). At that time also, masalah macam nie pun ada. Teruk caption nie kena belasah dgn pembangkang.

Aku tak jamin kalu PR perintah, semua diatas akan improve. Tu bukan masalah aku. Yg aku personally nak adalah imrovement dalam safety. Giler ape, kalu gi kedai pun kena kidnap than bunuh. Tu tak kira jenayah berunsur seks lagi. Zaman sekarang tak kira lelaki perempuan. Kalu perempuan kena rogol, kalu lelaki kena liwat. Sama saja. 

Kemanusian?

Pernah seketika, kononnya nak hapuskan hukuman bunuh. Bull shittt!!! Hak tuih!!! Kalu government hapuskan hukuman bunuh, aku akan tentang dan jihad habis-habisan. Hak asasi manusia konon... Hakkkk tuiiihhhhhhh!!!.. Pada aku, hukum jenayah kena ikut hudud. Kalu still tak mampu, ikut macam sekarang. Lagi baik buat qisas. Hukum bakar dibayar bakar. Wah hahahahaaa.. Pengedar dadah still kena hukuman mampos mandatori. Biar gantung tempat awam lagi bagus. Utk kes adik Dirang, si pembunuh tu kalu tak silap aku mat pet. Hisshhhh.. Kalu ikut hati, malam nie aku nak gi sepak terajang dan siat² je mat pet yg aku jumpa kat Penang nie. Depa nie kalu dah puas tolong pun, tp still tak berubah memanglah bangkai masyarakat. Bila masuk jel, perabih cukai rakyat je. Patut puak² penagih tegar nie, dijadikan buruh kasar je kat kuari org paksa jadi tentera than hantar gi jihad kat Somalia sebagai paksa rela.

Who To Blame?

Apa pun, pada aku, ketua negara harus bertanggung jawab dan take action ke atas segala yg berlaku. Aku bukan main sedap je cakap. Aku tulis macam nie bcos dulu Khulafah Arrasyidin pikir dan behave macam tu. That is why, bila mana depa dilantik, terketag-ketag lutut nak terima perlantikan.. Takut dengan amanah.. 

Skarang nie lain. Nak jadi pemimpin utk dapat kontrak. Amanah dipecah. Beli kondo, beli tanah harga murah dan jual utk untung atas angin dll lagi lah...

Dalam perkara ini, Datuk Seri Najib kena respond dengan aktif. Seriusly, kalu dia tak dak action plan, koyak lah UMNO dan BN. Maybe akan keluar hujah org yg mengatakan ini bukan salah kerajaan. Ya, itu pendapat korang. Tp pada aku, tidak. Ini memang tanggung jawab pemerintah.

One more thing, dulu Mr Lim Guan Eng (Mr Lim) penah cakap yg Penang lebih selamat dr Johor dgn mengatakan kadar jenayah Johor tinggi... Kalu tak silap aku kes adik Dirang nie jadi kat Johor kan? Hmmm, maybe ada benarnya kata² Mr Lim.... 
 

1 comment:

  1. hm..betul2. setuju dengan sekarang ni yang malaysia dah macam tak selamat. dulu2 selalu saja budak2 main tepi jalan hari2, takda maslaah pun.

    ReplyDelete