Friday 20 January 2012

Soul Asylum; Promises Broken


Streets are filled with broken glass
You get burried by the past
And give me just a little taste
Lay this mast to waste
Take me home

My mind is racing take me home
My body's aching so alone
I'll make you want to stay with me
Befriended by the enemy
One more time

Chorus
 
And every little thing about this tells me
Nothing out there is ever gonna help me
All these words that I have spoken
Just promises broken now


Looking outside from my window sill
Throw another coin in the wishing well
Never find what your looking for

Fifteen miles

You took my chance
From so far away
You said smile
That's all i see when I say


Chorus

From the hotel satellite
Don't look like you're livin right
Here's a deal you can't refuse
You ain't got as much to lose

Can you tell your troubles to
Someone who won't laugh at you
It's all right

As I watch you walk away
Hope a part of you will stay
But it's all right

Chorus

Background

Aku percaya ramai org tak kenal band nie. Kalau paling dekat pun tau lagu Runaway Train. Ironinya, lagu Runaway Train ni slalu gak dimainkan di Sinar FM. Memang lagu Runaway Train sgt best. Tp personally aku sangat suka lagu nie. Lagu nie diambil dari album Let Your Dim Light Shine (LYDLS). Walau pun kalu menurut WIKI, album nie tak lah selaku album sebelum nie, tapi aku sgt suka album nie.

Album nie dibagi pinjam selamanya oleh member aku (yg bernama Khalid) time kami form 1 dulu kat Kolej Sultan Abdul Hamid @ SHAC. Actually, time tu kami sume demam Nirvana, Offspring dan macam² lagi band barat. Tu tak masuk band UK lagi time aku form 2. Fuhh... Time nie lah time heaven music pada aku. Boleh dikatakan semua lagu yang aku layan sgt best. Time nie lah, kami berebut nak dengar lagu baru dari band barat. Seriusly, I miss those good time. 

Malah lagu band Melayu pun byk yang best time tu. Macam Ukays, XPDC dan beberapa lagi lah. Well actually time tu, band Melayu dah nak masuk fasa Melayu Leleh.. 

Perlindungan Jiwa?

Anyway, album nie kalu tak silap aku "didermakan" oleh Khalid. Kalu tak silap aku, dia tak suka album nie. Sebenarnya, aku bukannya peminat Soul Asylum pun. Aku tak tau sorang pun nama band mate depa. Apatah lagi sejarah penubuhan dan lain² mahupun perkembangan band nie. Band nie tak sama tarafnya dgn Blur, Oasis dan Pulp yang menjadi obsesi aku dulu. Dulu aku bukan hard core Metallica. Aku peminat tegar Brit pop @ indie rock. 3 band yg aku sebut nie lah yang membentuk cara pikir dan diri aku time tu yang menjadi sebahgian dari ciri dalam diri aku sekrang. Ahh... Those are the days.. I miss those days...

Time tu aku still form 1. Masa mula dengar lagu dalam album nie (dalam bentuk kaset) pun agak sangsi dgn lagu yang bakal aku dengar. Dah la band yg aku tak penah dengar, ntah tetiba org nak bagi bagi free pulak kan? Dan memang masa 1st time aku dgr lagu nie pun aku rasa album nie memang tak best.

Setelah dengar 4-5 round, aku rasa album nie memang tak best dan aku pun melupakan album nie. Pada aku, suatu lagu, terutama lagu org barat, dia takkan sedap masa 1st time dengar. Dia hanya akan sedap lepas 4-5 round dengar. Tp utk album LYDLS nie, tak ada satu lagu pun best. Hinggakan suatu masa....

Merasuk....

Every little things about this tells me.... Promises broken... Inilah lirik yang asyik bermain kat otak aku. Disamping ada satu melodi yang merasuk minda aku. Lepas sekian lama pikir baru aku ingat semula yang lagu nie datang dari album Soul Asylum yang aku pinjam tu. Bayangkan lah, kalu seingat aku, dekat 6 bulan lah aku tak usik langsung album nie setalah proses paksa dengar 4-5 round. Than after that aku pun layan baliklah album nie. Masa nie aku dapati bahwa boleh dikatakan semua lagu best. Dari Misery sampai lah ke lagu terakhir, I Did My Best. Susunan music, dan susunan turutan lagu semuanya perfect. Actually time tu, English aku tak la bagus sgt, jadi banyak kali gak aku salah faham maksud lagu tu. But, one thing for sure, bila aku dengar lagu² dlm album nie, aku rasa sayu sangat. Walau pun ada lagu rancak yang best macam lagu Bittersweetheart dan Just Like Anyone, tapi aku still rasa sayu. Maybe keyword lagu tu negative kot... 

Sungguh pun begitu, melodi lagu nie sangat merasuk sampaikan kat mana saja aku boleh dengar lagu nie suatu ketika dulu.

Kekuatan Lagu

Pada aku lagu nie ada kekuatan melodi yang sangat santai. Aku paling suka bahagian mula gitar intro. Pada aku bahagian ni yang paling berhantu skali. Sangat merdu. Pengaruh country music sgt kuat tapi strukturnya sangat indie rock. Pada awal intro lagu, peranan lead gitar yang dominan diatas rhythm gitar sangat harmoni dan "membimbing". Membuatkan aku rasa macam mahu mulakan perjalan tapi  masih tertinggal sesuatu dibelakang...

Kesinambungan lagu juga sangat tersusun dengan perubahan mood  dari berentak perlahan,sederhana dan laju atau keras pada chorus pertama. Dan kemdiannya kembali ke rentak perlahan semula. Tapi kali ini, rentah perlahan tidak lagi lembut atau seperlahan tadi.

Kisah dalam lagu nie aku rasa agak ringkas. Tapi menceritaka suatu konflik yang kompleks. Maybe setiap orang ada tafsiran sendiri. Aku selesa dengan tafsiaran aku sendiri... Dengan tafsiran aku nie membuatkan aku rasa yang dalam dunia, bukan aku saja yang struggle dalam hidup. Kekadang hidup penuh dengan kekecewaan yang berulang-ulang.

Good Music

Anyway, personally entah kenapa bila aku layan lagu nie, aku rasa macam aku dalam satu perjalanan jauh pada waktu petang dekat senja... Apa pun, this is a very good song compare to nowadays lousy R&B HIP HOP and POP songs. Sungguh pun, ia bukannya nasyid, tp apad aku pengisian lagu adalah baik dan bermakna. Just listen and enjoy the song. Again, this is what I call good music...

No comments:

Post a Comment