Wednesday 30 November 2011

Salam Awal Muharram 1433 Hijrah


 Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah

Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman

As salam mualaikum warah matullah hi wabarakatuh, wamag firatuh...

Kenangan Lagu Ma'al  Hijrah

Aku rasa mesti ramai antara kita yg biasa dengar lagu kat atas nie. Pada aku ini adalah antara lagu yang paling berhantu dalam hidup aku. Aku tak ingat sejak bila exectly aku dengar lagu nie. Tapi seingat aku, lagu nie aku dengar time aku kecik dulu seawal usia aku faham apa itu lagu. Maybe sezaman time aku tgh giler layan lagu Burung Tiong, Serangga dan lain² lagi lah dalam kelas muzik darjah 1 @ 2 dulu. 

Aku tak tau sgt detail pasai lagu nie, tp kalu tak silap aku lagu nie dinyanyikan oleh kumpulan nasyid tradisional Al Ajiba (as written kat video.. ). Seingat aku, lagu nie slalu dimainkan di RTM dulu. Everytime kalu lagu nie keluar dulu, aku mesti jadi statik. Nape? Pada aku lagu nie ada satu melodi agak sgt seram, tp sgt sedap. Dan aku akan berdebar-debar kalu dengar lagu nie. Rentak "march" dia bersama suara nyanyi ramai² bersama bunyi "organ"(?). Organ ala vampire? Fuhh... Tak kira masa starting lagu lagi. Serius bersemangat sgt! Dan aku masih ingat time aku naik bas dari sekolah ke rumah sambil nyanyi lagu nie dgn kawan². Tak kira nyanyi kat kelas lagi. Bukannya nak nyanyi baik². Nyayi nada menjerit penuh kekuatan pulak tu. Hahahaaa.. Ya, aku amat nakal dan suka buat hal dulu. 

Aku juga masih ingat dulu (time aku kanak² holick), aku agak confius dengan logo Ma'al Hijrah. Aku konfius dgn Spiderman. Tapi kemdian aku paham gak kenapa logo dia macam tu. Just utk mengenang kes Nabi dgn Abu Bakar di gua Thur dimana labah² buat sarang depan gua tu. Kat Alog Setag ada satu round about dimana logo Ma'al Hijjah dijadikan sebagai pusat. Dekat dgn BSN besar. Ntah pasai pa, aku kagum dengan logo tu..

Bila Nabi Berhijrah?

Aku percaya mesti ramai antara kita yang sangkakan yang 1 Muharram adalah hari dimana Rasullallah mula berhijrah or sampai ke kota Yathrib (Madinah).  Seriusly, aku antara org yang macam tu. Sepanjang hidup aku selama nie aku ingatkan Nabi berhijah pada bulan Muharram. Rupanya aku salah. 

Nabi sebenarnya berhijrah (pada sesetegah pendapat) pada Rabiul Awwal. Keputusan meletakkan Muharram sebagai bulan pertama tahun baru utk kalender Islam adalah atas keputusan Saidina Umar atas beberapa sebab. Untuk baca secara detail berkaitan dengan topik ini, boleh lah rujuk ke blog Dr Asri. Penjelasan Dr Asri agak detail dan terperinci, sesuai dengan status dia sebagai sorg yg berilmu.

In short, alasan utama Saidina Umar pilih Muharram sebagai bulan mula tahun Islam adalah kerana ia adalah bulan selepas bulan org naik haji di Mekah. Itu yang ditulis dalam artikel drpd golongan ilmuan lah. Ini pulak pendapat peribadi aku. Or perkara tersirat yang aku nampak (or maybe org lain pun nampak) kenapa Saidina Umar pilih bulan selepas org naik Haji sebagai permulaan tahun.

Kenapa Saidina Umar Pilih Muharram?

Ini hanya personal opinion aku, orang biasa yang bukannya pakar... 

Selalunya kalu nak masuk tahun baru mesti ramai yang akan berubah. Kebanyakan berubah utk jadi lebih baik. Contohnya, berazam nak berhenti merokok, berenti tinggal sembahyang or berhenti melewatkan sembahyang dll lagi lah. Maybe ribuan or ratusan tahun dulu pun macam nie juga kot. Org akan berazam utk berubah utk jadi baik menjelang tahun baru.

Seperti kita semua tahu, org yg naik haji, dia boleh diibaratkan macam bayi yang baru lahir dan kebanyakan org (terutamanya Melayu) akan berubah jadi baik lepas naik haji. Kita boleh tengok yg ramai org naik haji adalah golongan senior. Sesetengah tangguh naik haji just kerana nak enjoy dulu. Sebab pada depa once naik haji, dah tak ble nak merapu lagi dah. Kena jaga status "Tuan Haji" or "Puan Hajjah" So, pendek criter, lepas naik haji, sesorang most probably akan berubah menjadi insan yang lebih baik dan meninggalkan benda² "lagho" (melalaikan).

Jadi, bersempena dengan "org berubah menjadi baik" lepas balik haji, maka tahun baru pun ditetapkan lepas musim haji. Maknanya semua azam baru utk menjadi insan yang lebih baik adalah secara selari dgn org yg baru balik Mekah yang insya'allah menjadi insan yang lebih baik.

Jadi ini secara tidak langgung akan menghasilkan satu persekitaran baru yang positif utk semua org. Mereka yang baru balik Mekah akan menjadi contoh atau penasihat pada mereka yg berazam utk berubah dan mereka yang mahu berubah akan menjadi lebih terdorong kerana mendapat support drpd mereka² yang balik dari Mekah. 

Sama juga dengan org yang baru balik Mekah. Maybe sukar utk mereka maintain "awal ke masjid jemaah" dan lain² tanpa sebarang "mereka" yang menganggap mereka sebagai contoh.

Just Berubah Kalu Nak Berubah

Apa pun utk berubah menjadi "baik" kita tak memerlukan "awal" tahun atau bersempena sesuatu. Ini adalah kerana kita tidak tahu bila ajal kita. Macam yang selalu kita dengar; "perkara yang baik jika dicepatkan akan mendapat pahala, tapi perkara yg buruk kalu ditangguh juga akan mendapat pahala..."

Aku tau, susah utk buang tabiat buruk kalu kita dah sebati dgnnya. Tp, kena berubah juga. Kena berhijrah. Buatlah yang mana mampu sekadar yang mampu.

No comments:

Post a Comment